​​Hoe word ik beter gevonden in de zoekmachines
Blog

Als je online gaat met je website, wil je maar 1 ding en dat is gevonden worden! Bovenaan komen in de zoekmachines, want verder dan de eerste pagina wordt er niet gezocht en dan moet je het eigenlijk, om echt succes te hebben, ook nog voor elkaar krijgen dat je bij de eerst 5 komt. Natuurlijk kun je dat bereiken met betaalde advertenties met Google Adwords, maar je kunt ook door met de opzet en inhoud van je website rekening houden met de SEO-factoren je positie in de zoekresultaten sterk beïnvloeden.



Mobile Friendly

Het gebruik van tablets en smartphones is explosief gestegen en dat betekent dat je website daarop berekend moet zijn. Dat is niet alleen belangrijk voor de leesbaarheid van je site, maar ook voor de vindbaarheid. Google en andere zoekmachines straffen het namelijk af als je site niet responsive is en gooien je terug in de zoekresultaten.

Zoekwoorden

Dat je je moet verdiepen in de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden en die goed scoren, zal niet onbekend zijn. Maar het is belangrijk om er goed over na te denken, met wie je dan wilt concurreren. Als je zelf ‘googled’ op je eigen zoekwoorden en er komen grote namen naar boven, is het lastig om het daar van te winnen. Denk daarom ook na over (langere) combinaties van zoekwoorden. Zo bereik je een specifiekere doelgroep met een hogere scoringskans, wat weer goed is voor je positie in de zoekresultaten.

Inhoud

De inhoud van je website moet vooral gebruikersvriendelijk zijn opgebouwd. Dat betekent een heldere structuur, een overzichtelijk menu en een prettige combinatie van teksten, foto’s, video’s en infographics. Werk bij het schrijven van teksten met kopjes en alinea’s en link naar andere delen van je website (internal linking). Google herkent dit en waardeert dit. Video’s zorgen er weer voor dat een bezoeker langer op je site blijft, wat ook weer gunstig is voor je positie in de zoekresultaten.

Het is belangrijk om goede backlinks te hebben. Goede betekent van goede, respectabele sites en geen makkelijke links, zoals van startpagina’s die weinig linkwaarde geven. Als je zelf interessante inhoud plaatst kun je backlinks opbouwen als mensen jouw artikel interessant vinden en ernaar linken. Google pikt dit op en zal je hoger plaatsen in de zoekresultaten. Ook kun je afspraken maken met leveranciers of andere relevante sites om links te krijgen.

Sociale Media

Vergeet niet een bedrijfspagina op Facebook, Google+, Twitter en andere Sociale Media aan te maken en er regelmatig interessante informatie en spraakmakende acties op te plaatsen. Google kijkt naar het aantal shares, likes en links vanuit deze platformen en dit heeft dus positieve invloed op je positie in de zoekresultaten.