​Net zo persoonlijk als in je winkel
Blog


Je winkel is je lust en je leven, maar toch wil je de online markt niet mislopen. Je hebt een veel groter afzetgebied en dit geeft je de mogelijkheid om je collectie uit te breiden. Zorg dan dat je geen ‘platte’ sales website maakt, maar onderscheid je door ook online je klant centraal te stellen en een ‘persoonlijke’ website te maken. Haal de kracht uit je fysieke winkel en combineer je service, kennis en liefde voor je producten zowel online als offline. Hoe je dat kunt bereiken?



Inspireer je klanten

Niemand heeft zoveel gevoel bij zijn of haar producten als jijzelf. Jij hebt ze geselecteerd en je collectie samengesteld. In je webshop kun je je klanten al inspireren door bijpassende items aan elkaar te koppelen en suggesties te doen als een klant iets in het winkelmandje doet. Maar je kunt nog veel verder gaan. Je kunt met foto’s, moodboards en teksten je ideeën en collecties tonen, verschillende stijlen laten zien en zo je klanten inspireren.

Vertel je verhaal

Maak je site persoonlijk door je verhaal te vertellen. Wat was je droom? Hoe ben je begonnen en waarom? Heb je leuke anekdotes? Wie is het team? Een eerlijk verhaal raakt mensen en zo kun je ook online werken aan je gunfactor, die zo belangrijk kan zijn in de verkoop.

Creëer je sfeer met beelden

Je kunt de sfeer van je winkel vangen in de sfeer van je site met beelden. Maak gebruik van goede fotografie en mooie detailfoto’s om je te onderscheiden. Ook video’s kunnen je site een boost geven, zolang ze maar professioneel zijn en passen binnen de sfeer. Je kunt dan denken aan productvideo’s, maar ook bijvoorbeeld aan een serie met persoonlijke tips over je producten. Maar houd wel het totale plaatje in de gaten en zorg dat ook de productfotografie in je webshop aan dezelfde eisen voldoet. Dit is praktisch gezien ook belangrijk voor het terugdringen van eventuele retouren, als bijvoorbeeld de kleuren van de producten afwijken van de foto’s.

Steek energie in je productbeschrijvingen

Regel 1 in SEO voor productbeschrijvingen is om ze uniek te laten zijn, anders is dat niet goed voor je vindbaarheid op het internet. Maar ga daarin een stapje verder. Steek er energie in en maak van de productbeschrijvingen ook echt een beleving en geef als het kan een advies, zoals bijvoorbeeld wanneer een kledingstuk iets groter valt dan normaal. Zo ervaart jouw klant online dezelfde sfeer als in jouw winkel.

Maak gebruik van je fysieke winkel

Jouw fysieke winkel is jouw kracht! Je kunt je klanten de mogelijkheid geven te komen passen, iets om te komen ruilen of een aantal sets in je winkel klaar te laten leggen. Je kunt je online klanten ook de mogelijkheid bieden je te bellen met klachten of voor advies. En dat maakt dat ook jouw online klanten jouw persoonlijke aandacht ervaren.