Succesvolle internetacties opzetten
Blog

Wat je actie ook is: een productlancering, de aankondiging van je nieuwe collectie, een spectaculaire kortingsactie, alles is gericht op conversie.


Je wilt dat diegene op wie je de actie richt overgaat tot het invullen van gegevens voor je mailinglijst, het bezoeken van je winkel, het online kopen van je product of het maken van een afspraak. Om zoveel mogelijk uit je actie te halen, zijn dit een aantal tips die je kunnen helpen.



De spanning opbouwen

Het mooiste wat je voor elkaar zou kunnen krijgen, is dat je doelgroep echt zit te wachten op jouw actie! Dat kun je doen door de spanning op te bouwen. Kondig iets aan of geef alvast iets weg. Laat ze zich inschrijven voor bijvoorbeeld een spectaculaire korting voor de eerste 10 klanten of geef alvast 5 gratis tips of recepten. Als je het op die manier aanpakt, breid je je een mailinglijst uit en bouw je al contact op met je doelgroep voor het moment dat je écht je actie lanceert.

Het effect van een actiepagina

Met een speciale online actiepagina (ook wel salespage genoemd) heb je nog meer mogelijkheid je actie ‘aan te kleden’ met informatie, video’s, afbeeldingen en testimonials. Je kunt zo’n pagina ook perfect gebruiken voor het opbouwen van je actie, met bijvoorbeeld elke week een nieuwe onthulling of door er een aftellertje richting de bewuste datum op te plaatsen. Als je het slim aanpakt, met goede zoekwoorden, sterke backlinks en effectieve SEO-opbouw, kan een actiepagina ook nog een versterkende functie hebben voor je ‘normale’ website.

De kracht van Sociale Media

Maak gebruik van Sociale Media. Als je nog geen bedrijfspagina hebt op LinkedIn, Facebook of Twitter, maak die dan zeker aan. Je kunt er heel gericht en interactief de aandacht trekken naar je actie. Je kunt adverteren op deze platforms, maar zet je je kortingsactie bijvoorbeeld op Facebook en hij wordt flink gedeeld, dan breid je je doelgroep ook heel effectief uit. En natuurlijk heeft Sociale Media ook zijn valkuilen, maar als je er slim gebruik van maakt, dan kun je je actie een flinke boost geven.

Effectief samenwerken

Heb je zelf nog niet zo’n grote achterban of uitgebreide mailinglijst, kun je ook denken aan partners om mee samen te werken, die het succes van je actie kunnen versterken. Je kunt de actie samen doen of een afspraak maken over bijvoorbeeld een vergoeding voor het gebruiken van de (gevestigde) naam van je partners, het gebruiken van de klantenbestanden of het aankondigen van jouw actie op de sites van je partners.