​​Kennis Update
Online Ondernemen

De wereld van het online ondernemen is weer een heel andere dan jouw dagelijkse, met zijn eigen 'vakjargon'. Vaak heb je er wel van gehoord, maar weet je het niet precies. Daarom vind je hier een overzicht van veel gebruikte termen. Ben je weer helemaal bij!



Backlinks zijn verwijzingen vanuit andere sites naar jouw website. Het is belangrijk om te zorgen dat je zoveel mogelijk backlinks hebt, omdat dit je helpt hoger in de zoekresultaten te komen. Het verzamelen van backlinks noem je linkbuilding. Dit kun je bijvoorbeeld doen door je aan te melden bij verschillende startpagina’s, maar dit soort links worden niet door Google hoog gewaardeerd. Het is veel effectiever om verwijzingen te hebben vanuit kwalitatieve sites, zoals bijvoorbeeld een leverancier. Ook kun je bijvoorbeeld zelf interessante content op je site plaatsen waar anderen graag naar doorlinken.


Conversies

Conversie = actie, het doel van je site. Je wilt dat je bezoeker je product koopt, zich inschrijft voor je nieuwsbrief, informatie opvraagt, een afspraak maakt of zich aanmeldt als deelnemer. Dit bereik je door de opbouw van je website. Het moet direct helder zijn wat je van je bezoeker verwacht. Je krijgt maar een aantal seconden om de interesse te wekken en je bezoeker op je site te houden. Als je je site goed inricht op conversie, dan pas kun je effectief online ondernemen.


Google Adwords

Met Google Adwords kun je betaalde reclame maken op de Google website. Je komt bovenaan of rechts van de ‘organische’ zoekresultaten. Je baseert je advertentie op bepaalde zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden en betaalt per klik. Het is dus belangrijk om goed te analyseren welke zoekwoorden voor jou het meest effectief zijn, zodat het doorklikken voor jou het hoogste resultaat heeft en je investering zich terugbetaald. Je kunt dan ook eventueel nog de regio aangeven waarbinnen je advertentie getoond mag worden. Adwords zet je bijvoorbeeld in als je via SEO niet goed scoort op zoekwoorden waar je wel op wilt scoren of als je je website of een zoekwoord een boost wilt geven.


Google Analytics

Met Google Analytics houd je de statistieken bij van je website. Je haalt er belangrijke informatie uit over het aantal bezoekers, waar ze vandaan komen, welke pagina’s ze bezoeken, of en hoe lang ze op je site blijven en op welke zoektermen ze binnen komen. Hoe meer kennis je verzamelt, hoe beter je erop in kunt springen met je internetacties of door onderdelen van je website aan te passen. Ook kun je Google Analytics koppelen aan andere diensten van Google, zodat je bijvoorbeeld ook je betaalde advertenties via Adwords of je inspanningen op Sociale Media kunt volgen en beoordelen.


Landingspagina

De landingspagina is de webpagina waarop een bezoeker 'landt' als hij een bepaalde zoekterm in een zoekmachine ingeeft. Dit hoeft niet de homepagina te zijn, maar kan ook een specifieke pagina in de website zijn. Hoe beter deze landingspagina aansluit op de zoekvraag en effectief is opgebouwd richting je CTA (Call To Action - wat wil je dat je bezoeker gaat doen), hoe groter je kans is dat je dat ook gaat bereiken. En hoe hoger Google je waardeert voor de positie in de zoekresultaten.


Responsive Website

Een responsive website past zich aan aan het apparaat waarop de site bekeken wordt. Je ziet dus op een tablet of smartphone geen verkleinde versie van de oorspronkelijke website, maar het ontwerp beweegt als het ware mee naar de kleinere afmetingen, zonder in te leveren aan leesbaarheid of gebruiksvriendelijkheid. Het is heel belangrijk om een responsive website te hebben, zeker omdat Google dit zwaar meetelt in het bepalen van de positie in de zoekresultaten (ranking).


SEO

SEO staat voor Search Engine Optimalisation, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Als je je website optimaliseert voor de zoekmachines zorgt dat voor een hogere positie in de (gratis) organische zoekresultaten. Dit bereik je met de structuur, inhoud en de techniek die je gebruikt op je site. Ook het aantal en de kwaliteit van backlinks zijn belangrijk. Dit zijn verwijzingen vanuit andere sites. En tenslotte de zoekwoorden. Met welke termen zoeken mensen naar informatie over jouw product of dienst. Welke woorden zijn belangrijk en hoeveel concurrentie is er op die woorden. Zo bepaal je op welke zoektermen je gevonden wilt worden en die verwerk je in je site.


Sociale Media

Sociale Media zijn platformen zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest en Instagram. Platformen waar je als online ondernemer gebruik van kunt maken. Je kunt een eigen profiel aanmaken, erop adverteren, je netwerk uitbreiden en je website promoten. Je kunt acties bedenken waardoor je snel een groot bereik kunt krijgen als je het slim aanpakt. Ook kun je snel schakelen en inspringen op actuele situaties. Het is makkelijk om in contact te komen met je (potentiële) klant. Het geeft je zoveel mogelijkheden dat het belangrijk is om niet zomaar wat te doen, maar een goed plan te maken, het intern goed te organiseren en voorbereid zijn op de hoeveelheid werk die het met zich meebrengt.


SSL-certificaat

Het is belangrijk om je website te beveiligen: voor jezelf, zodat je niet gehackt wordt en voor je bezoekers, die gegevens achterlaten. Maar ook belangrijk voor je positie in de zoekresultaten, want zoekmachines waarderen het als je een beveiligde site hebt en gaan het zelfs 'afstraffen' als je het niet hebt. Beveiligen doe je door middel van een SSL-cerfiticaat. Dit certificaat versleutelt de informatie die van en naar je website gaat, zodat derden, die kwaad willen, deze niet meer kunnen onderscheppen. Je kunt websites met een SSL-certificaat herkennen aan het groene slotje voor de domeinnaam, gevolgd door 'Beveiligd' of de naam van de organisatie (dit is afhankelijk van het soort certificaat).


Testimonials

In een testimonial laat je je klant aan het woord over je product of dienst. Dit schept vertrouwen in je website en je product of dienst. Plaats ze met naam en organisatie en het liefst nog met een foto om de geloofwaardigheid te vergroten. Als ze de indruk wekken dat ze verzonnen zijn werken ze averechts! Maak ze zo specifiek mogelijk door bijvoorbeeld een bepaald product of project te waarderen en niet een algemeen verhaal over je bedrijf. Zorg dat je klanten aan het woord laat die tot je doelgroep behoren, zodat de bezoeker van je site zich ook aangesproken voelt en zich ermee kan identificeren. Als je testimonials goed inzet op je site werken ze conversieverhogend.


Zoekmachines

Je hebt verschillende zoekmachines, zoals Google, Bing en Yahoo. Google is veruit de meest gebruikte. Zoekmachines proberen een zo goed mogelijk antwoord te vinden op je zoekvraag. Zoekmachines laten zowel betaalde als ‘organische’ (niet betaalde) resultaten zien. Ze letten niet meer alleen puur op de zoektermen die gebruikt worden, maar kunnen ook beter de context waarin ze gebruikt worden begrijpen (semantisch zoeken). Verder letten zoekmachines op de kwaliteit van de site, hoe vaak er naar verwezen wordt door andere sites, hoe gebruiksvriendelijk de site is. Allerlei aandachtspunten waarop je als online ondernemer je website kan afstemmen om goed gevonden te worden in de zoekmachines.